piątek, 5 lutego 2016

Jedzenie dla włosów: przepisy na zdrowe słodycze


Wczoraj był tłusty czwartek, czyli dzień, w którym trudno uciec przed tym, co smaczne, słodkie, ale wyjątkowo tuczące i często równie niezdrowe, dziś więc, trochę dla równowagi, chciałabym pokazać Wam kilka ciekawych przepisów na słodkości, które nie odbiją się negatywnie na naszym zdrowiu, samopoczuciu ani wyglądzie. Wręcz przeciwnie – w dodatku możemy je jeść często, a nawet codziennie! Będą świetnym zamiennikiem niezdrowych słodyczy i dobrym pomysłem na przekąskę, gdy mamy ochotę na coś słodkiego.

Pudding z nasionami chia


Potrzebujemy:
  • 100 ml mleczka kokosowego,
  • 100 ml mleka sojowego lub migdałowego,
  • ulubione owoce (ja najczęściej dodaję banany i/lub jagody – mogą być mrożone),
  • łyżeczkę miodu,
  • 2 płaskie łyżki nasion chia.

Nasiona chia są bardzo zdrowe i świetnie wpływają m.in. na włosy dzięki temu, że zawierają białka, witaminy, minerały i zdrowe tłuszcze. Aby przygotować pudding, wystarczy wymieszać ze sobą wszystkie składniki w misce, przelać do szklanek i odstawić na kilka godzin do lodówki (ja zostawiam zwykle na całą noc). Nasiona, trochę jak siemię lniane, uwolnią specjalny żel i tym samym zagęszczą pudding. Następnego dnia będzie więc gotowy do jedzenia.

Baton musli


Potrzebujemy:
  • Wersja słodsza i mniej zdrowa: mleko w puszce, ulubione owoce i bakalie, płatki różnego rodzaju.
  • Wersja bardziej zdrowa: jedno całe jajko, 3 białka, 4 łyżki miodu lub syropu z agawy, 4 łyżki rozpuszczonego oleju kokosowego, ulubione owoce i bakalie, płatki różnego rodzaju.

Na zdjęciu widzicie pierwszą wersję batona – do jego przygotowania zwykle używam (poza mlekiem z puszki) suszonych owoców (żurawina, śliwki, morele, daktyle, rodzynki, figi itp.), płatków i otrębów (owsiane i żytnie), nasion, wiórek kokosowych i orzechów (dobrze jest je trochę pokruszyć). Mleko lekko podgrzewamy i mieszamy w misce z pozostałymi składnikami, wlewamy do wyłożonej papierem do pieczenia formy i pieczemy pół godziny w temperaturze 180°C na złoty kolor. Po wyjęciu warto chwilę odczekać aż baton ostygnie – wówczas można go pokroić na mniejsze części. Jest świetną, sycącą i łatwą w przenoszeniu przekąską do pracy, szkoły lub w podróży!

W zdrowszej wersji, bez mleka z puszki, postępujemy tak samo – mieszamy składniki i pieczemy.

Ciasteczka bananowo-owsiane


Potrzebujemy:
  • 1 dojrzały banan,
  • łyżeczka cynamonu,
  • płatki owsiane.

Idealny pomysł na śniadanie, dobre zarówno na ciepło, jak i zimno. Banana obieramy i rozgniatamy w misce widelcem, dodajemy cynamon (może być bez) i tyle płatków owsianych, ile się wgniecie. Dobrze mieszamy, tworzymy kulki i lekko je spłaszczając układamy na papierze do pieczenia. Pieczemy 15 minut w temperaturze 170°C.

Bananowo-kokosowe babeczki


Potrzebujemy:
  • 2 banany,
  • sodę oczyszczoną,
  • łyżkę rozpuszczonego oleju kokosowego,
  • szklankę mąki kokosowej,
  • 4 namoczone w wodzie daktyle,
  • jajko,
  • szczyptę soli.

Zapewniam Was, że ich smak jest bardziej nietypowy niż wygląd! Aby je przygotować, należy pokroić drobno daktyle i wymieszać wszystko w misce. Składniki trudno jest dobrze połączyć, ale nic nie szkodzi. Następnie ciasto przekładamy do foremek (jeśli korzystacie z innych niż silikonowe, nie zapomnijcie wysmarować ich tłuszczem, np. kokosowym) i pieczemy 25 minut w temperaturze 180°C.

Musli z orzechami i owocami


Potrzebujemy:
  • pół szklanki mleka,
  • 2-3 łyżki jogurtu naturalnego,
  • musli (warto patrzeć na skład i wybierać te bez niezdrowych składników),
  • ulubione dodatki – u mnie to zwykle są owoce (jabłko, banan, gruszka, kiwi, a dla ładnego wyglądu – granat), nasiona (słonecznika czy dyni) oraz orzechy (nerkowca, włoskie, pokruszone migdały – świetne są podprażone wcześniej na patelni), a także ewentualnie suszone owoce (figi, daktyle, rodzynki, żurawina).  

Jeśli lubimy bardzo słodkie dania, można urozmaicić musi miodem lub syropem z agawy. Nie ma tu żadnej filozofii, ale postanowiłam dodać kilka słów na jego temat w tym wpisie, ponieważ o rzeczach najprostszych często zapominamy, a musli to przecież smaczna i zdrowa przekąska, którą możemy komponować na wiele różnych sposobów. Ja często noszę je ze sobą do pracy, korzystając z piętrowego pojemnika kupionego niegdyś w Biedronce – na górze jest miejsce na suche dodatki, na dole zaś dolewam mleko i jogurt, ponieważ ta część opakowania ma dodatkową żelową osłonkę, która dobrze trzyma zimno po wyjęciu pudełka z lodówki.

Znacie inne zdrowe przepisy na słodkości?

Inne wpisy z tej serii:

33 komentarze :

  1. Fajne przepisy :)
    spróbowałabym tych babeczek, chyba muszę je zrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciasteczka bananowo - owsiane skradły moje serce ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wszystko co z bananem - przepadłam:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mniam mniam mniam:) Uwielbiam tego typu słodycze:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Same pyszności. Od dawna chodzi mi po głowie pudding z nasionami chia, kiedyś widziałem podobny przepis ale jeszcze nie próbowałam tych nasion :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Mniam aż się głodna zrobiłam :D
    Fajne przepisy, napewno skorzystam z nich bo lubię czasami coś porobić w kuchni :D

    OdpowiedzUsuń
  7. Marta, Twój wpis spadł mi z nieba - dziękuje! Za tydzień mam babski wieczór ze zdrowymi przekąskami, zastanawiałam się nad jakimś przepisem. Zrobię ciasteczka bananowo-owsiane :) Ile wychodzi ciasteczek z jednego banana?
    Magda

    OdpowiedzUsuń
  8. Mmmm...same zdrowe pyszności :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Rany... Pragnę tego... Dieta plus posty o słodyczach- uff... Cieżko :)))

    OdpowiedzUsuń
  10. Te bananowe ciasteczka muszą być przepyszne;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Robilam ciasteczka z bananem ;-)

    OdpowiedzUsuń
  12. o mniam, mniam! Ależ smakowicie brzmi :) Muszę wypróbować ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. zdecydowanie zrobię któryś z Twoich przepisów, pewnie pudding z nasionami chia pójdzie na pierwszy ogień, bo od dawna chcę ich spróbować;)

    OdpowiedzUsuń
  14. Zrobiłam ciasteczka bananowe - pyszne! Bardzo mnie zaciekawiły te babeczki, ale nie wiem, gdzie kupić mąkę kokosową.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę :))
      A mąkę kokosową kupisz:
      a) w supermarketach na dziale ze zdrową żywnością
      b) w sklepach ze zdrową żywnością
      c) przez internet :)

      Usuń
    2. Będę pewnie niedługo robić te babeczki i mam 2 pytania: 1. Jak długo namaczać daktyle? 2. Czy ciasto nakładać tak na 2/3 pojemności? No i jednak jeszcze trzecie: Czy używasz tych papierków do babeczek (skleroza nie boli, nie mogę sobie przypomnieć ich nazwy ;))?

      Usuń
    3. Papilotki? :P Nie muszę, bo używam silikonowych foremek :)
      Daktyle namaczałam kilka minut, a ciasto nakładałam do pełna :)

      Usuń
    4. Cenne wskazówki, dzięki! ;) taka ze mnie kucharka, że jednak muszę mieć wszystko wyjaśnione, inaczej mam obawy że coś się nie uda

      Usuń
  15. Ciasteczka bananowe właśnie się pieką, wspaniały,prosty przepis :) już się nie mogę doczekać aż je spróbuje:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Ciasteczka bananowe właśnie się pieką, wspaniały,prosty przepis :) już się nie mogę doczekać aż je spróbuje:)

    OdpowiedzUsuń
  17. Ojej jak to zdrowo i pysznie wygląda :)
    Świetny post i fajnie,że mogę upiec coś takiego :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo często robię puddingi z nasionami chia. ;]

    OdpowiedzUsuń
  19. Swietne przepisy, zdecydowanie wyprobuje batona, bo to jest zwykle moja przekaska w pracy, a i babeczki czy musli wyglada smakowicie. Dzieki za pomysly, pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Przygotowałem batoniki musli z Twojego przepisu i muszę powiedzieć, że smakują lepiej, niż niejedne kupne, a przy tym mogę panować nad tym co do nich dodaje. Wrzuciłam od Nowego Roku jako przekąskę do swojego jadłospisu (jedyna słodka rzecz w ciągu dnia). Jest pysznie, niskokalorycznie i zdrowo – o to chodziło. Dziękuję za super przepis!

    OdpowiedzUsuń

Popularne w tym miesiącu: